tisdag 20 april 2010

Vecka 23

-Full fart framåt- är det minsta man kan säga. Jag hinner inte riktigt med. Är redan i vecka 23+3 (alltså vecka 24). Samtidigt som det känns som att tiden går så himla fort, så känns det ändå oändligt långt kvar. För det är nu det "jobbiga" börjar...

Förutom huvudvärken mår jag ganska bra. Inte så mycket foglossning eller kramper i vaderna. En del sammandragningar har jag dock, men det är ju fjärde barnet, så vad annat kan man vänta sig?? Men det är nu man börjar känna sig stor och klumpig. Det börjar bli osmidigt och vända sig i sängen. Ännu värre när man är kissenördig (för det är man ju hela tiden) och man ska upp ur sängen. För jag har ju ingen liten mage direkt, så nu börjar den redan va i vägen. Funderar på hur i hela friden jag kommer se ut när jag är i vecka 31??

Bebisen väger nu strax över ett halvt kilo och är nästan 30 cm lång från hjässa till häl. Hörseln är välutvecklad och den kan höra din röst (som under vatten), dina hjärtslag och de mullrande, gurglande och kurrande ljud din mage och tarm gör. Höga ljud som bebisen ofta hör inne i livmodern, t ex hundskall eller dammsugaren, kommer förmodligen inte att låta otäcka efter födseln.

Din bebis hörsel fortsätter att utvecklas och lungorna håller på att förbereda sig inför livet utanför. Den sväljer fostervatten, men kommer förmodligen inte att bajsa förrän den är född.

Om bebisen föddes nu så skulle den ha en liten chans att klara sig (ca 16%), förutsatt att den får rätt vård. I detta stadium spelar varje dag i livmodern roll. Om bebisen föds nästa vecka, vid 24 veckor, skulle överlevnadschansen öka till 44%.

H*n gör sig påmind nu varje dag och man börjar se "mönstret". Idag verkar h*n dock va lite trött för vaknade efter mig och håller sig ganska stilla. Men man kan ju inte va på topp varje dag. Är så rackarns nyfiken på vem det är där inne så jag blir tokig snart. Vi har ju diskuterat, eller det är väl mer jag som har pratat, om att göra ett 3D/4D ultraljud i Göteborg. Men antar att risken för att se vad det för kön på det lilla livet är ganska stor och har nog inte bestämt mig om jag vill det än eller inte. Vissa dagar vill jag så himla gärna och andra dagar tänker jag på förlossningen och då tvekar jag igen. Tål och funderas på, men inte för länge, för tror det var runt vecka 26 som det var bäst och göra det. Det kostade 1000 kr, eller 1500 kr. Men då får man även en DVD på det lilla livet. Denna tiden kommer aldrig mer tillbaka och det vore himla kul att ha det minnet kvar.

2 kommentarer:

Frida sa...

Jag tycker absolut ni ska göra 4D ultraljud. Vi ska absolut göra det på vårat andra barn. man får ju massa bilder och en dvd. Kul för barnet när h*n blir stor sen. =)

Princessbakelsen sa...

Hej!
Kul att du hittade till just min blogg! :O)
Vi kan ju följa varandras!
Vilken bild var det du menade??
Kram, Fiffi.