söndag 18 april 2010

Snart premiär...


Snart, den 1 Maj, är det premiär i Trollsjön!! Var nere en sväng igår och trots det blåsiga och det gråa vädret så längtar jag... Jag antar att det inte blir så många turer i år, men ett par stycken ska jag nog hinna med. Det brukar ju sluta med att jag svär över alla flugor som fiskarna snor med sig eller för alla dom som fastnar i buskarna bakom mig, men vad gör det? För förutom det, så är det så rofullt vid sjön. Den stillheten finner jag ingen annanstans. Man stressar av och bara är... Finns inga måsten och när man känner att det drar till spöt och toppen böjer sig i en båge, ja, då är det så himla kul. Sen om man får med den in till kanten och faktiskt får upp den på land, ja då är dagen gjort. Amatör som jag är så behövs det inte mycket!!

Det var en sån där typisk "fiske-idiot" som fick mig att börja. Ja, det var ju det jag kallade dom innan jag visste... Visste nog knappt vad en sportfiskare var, om jag ska va helt ärlig. När jag stod där på gräsmattan med flugspöt i handen första gången, ja då kände jag mig verkligen som en idiot. Antar att jag så ut som en också, för hur mycket jag än försökte så förstod jag inte hur fanken det gick till. Hur gjorde han? Det såg så himla enkelt ut, men det var allt annat än lätt... Första gången jag skulle pröva i vattnet fick jag stå med samma garntuss i änden som jag hade gjort på gräsmattan och jag tyckte den kändes löjligt. Men det var många som lyckats få en krok i ansiktet så jag förstår honom. För jag hade ingen koll vart den där garntussen höll hus någonstans samtidigt som jag vevade med spöt. Tror jag kom 2 meter ut i vattnet som längst, men det var ändå något med det hela som charmade mig. Något som fick mig att gå ner till vattnet och öva, dag efter dag...

Det är ett antal år sen nu och jag kämpar fortfarande med knutar och flugor i minsta busken man kan tänka sig. Men när man verkligen får allt och fungera så är det så himla kul! Har tom gått en "flugbindar-kurs" men det där överlåter jag till andra som kan det mycket bättre. Det var som värsta pyssel kursen med fjädrar och glittriga trådar och guldkulor. Skattade första gången jag såg allt material som "fiske-idioten" och hans kompis plockade fram. Snacka om syjunta. Men visste ju inte då att jag själv skulle sitta där o välja ut de finaste delen på en fjäder till min fluga. Men har helt enkelt inte den tiden. Jag är glad att jag kan åka ut med spöt lite då och då, så får någon annan binda flugorna.

Så när ni ser mig med gröna stövlar, grön jacka och flugspöt i näven, ja då vet ni att det är dax!!

PS. "Fiske-idioten" va såklart ingen idiot, utan en kille med hjärtat på rätt ställe. Det var bara en "term" för vad jag tyckte om sporten innan jag blev frälst DS.

1 kommentar:

Jensan sa...

Hej o hå det gick bra