tisdag 27 april 2010

Maja solståles födelsedag!!


För 7 års sen kl 14.12 såg en liten flicka dagens ljus för första gången. Det var lilla Maja som kom. Hon vägde 3405 g och var 51 cm lång. Tänk vad tiden har gått sen dess. För en stund sen stod hon här i hallen o kramade sin mamma hej då och gick iväg till skolan på "sin" alldeles egna dag!! Lite smink var ett måste, när det var den här speciella dagen. Lilla gumman börjar bli stor...

"dagen då Maja föddes...

Det började med värkar 3 dagar efter beräknat datum. Skönt tänkte jag, eftersom jag gått över ganska mycket med båda de andra barnen. Men när dom väl blivit regelbundna och började kännas rejält och vi var redo att åka, så försvann dom... Sen efter ett par timmar satte dom igång igen bara för att fortsätta luras... Så höll det på tills jag gått åtta dagar över tiden (!) Då började jag bli rejält uppgiven och trodde nog inte att det skulle bli någon bebis... Men den 27 april så fortsatte dom att hålla i sig. På morgonen vid fem tiden så var dom regelbundna med 5 minuter emellan och det kändes som att det var dags att åka. Vi kom in vid sju tiden och då var jag öppen 5 cm. Vi var optimistiska och trodde nog det skulle bli bebis framåt förmiddagen men riktigt så fort gick det inte. Vid elva var jag öppen 7 cm och då tog dom hål på hinnorna för att det skulle bli lite mer fart på värkarna, men det var inte tillräckligt, så vid halv ett så satte dom värkstimulerande dropp och då blev det riktigt intensivt. De sista två timmarna var riktigt jobbiga, men klarade mig ändå med enbart lustgas. Vilket jag hade hoppats eftersom jag är så sjukt nålrädd. Klockan 14.12 kom lilla Maja ut på min mage och allt gick så bra som man önskar att en förlossning ska. Gick inte heller sönder något och kände mig ganska pigg, trots hur de sista dagarna hade varit. Gick och duschade, tog på mig mysbyxor och kröp ner i sängen bredvid Maja och åt den berömda smörgåsen som man får efteråt innan vi åkte upp på BB!"

Vi väckte Maja kl sju med "ja må hon leva" frukost på sängen och paketen så klart. Maja var helnöjd. Om ni tittar på hennes blick när hon öppnar detta paketet så förstår ni nog att hennes kommentar var "ooooj, ni skojar..." Det var det önskade pet shop huset som hon så länge önskat sig. Jag är glad när hon är glad! Och Maja är glad för det mesta, nästan hela tiden. Hon är en riktig liten solståle som sprudlar av energi och man kan bara sitta o le och skratta när hon "håller igång". Hon gillar livet helt enkelt!!

I eftermiddag kommer resten av familjen och firar henne. Mera paket och tårtan ska jag snart iväg och tillverka på jobbet. Det ska vara choklad och hallon i har hon bestämt. Lite märkligt att innhållet är så viktigt, när hon inte ens gillar tårta. Men det är sån hon är, Maja solstråle!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejhej,
Tack för att jag fick ta del av Majas födelsedag:)
Du skriver så fint så jag blir alldeles tårögd när jag läser...

Kram från Millan L