söndag 16 januari 2011

Barnen i fokus

Maja våren 2010

Jag älskar att fotografera barn! Man kan ju förstås få "fjäska" en hel del innan dom ens vill vara framför kameran och sen är det bara och ta så många kort man bara kan.

Jag tycker om att ta kort på barnen
när dom gör något. Mitt inne i en lek eller lägger ett pussel och är koncentrerade till max. Eller när dom tittar på något intressant, vilket kan vara enkla saker. Mamma/pappa gör något, en traktor kör förbi, eller en boll som studsar. Den där "blicken" är så fin på kort.

Jag vill inte alltid att barnen ska stå och posera eller sitta på ett visst sätt. Min ultimata bild är när jag lyckas fånga barnet så
som beskriver barnet bäst. Som förälder vet man precis vilken bild som gör det. Men jag får ibland helt enkelt gissa. Men jag kanske ser något som dom inte ser, precis som att föräldrarna ser något som inte jag ser.

På 40 tagna kort kanske man får ett som är bra, men just det kortet - det som innehåller en slags k
änsla - gör att det är värt allt. Och barn är ju underbara på alla sätt och deras spontana sätt är det som gör bilderna. Det är det som är så fint med barnen, man fångar deras fantastiska "jag" och sen ler man när man tittar på kortet och tycker att dom är just det - fantastiska! Kan inte låta bli att tänka att vi har så mycket att lära av våra barn.

Jag kommer lägga ut bilder som jag har tagit på barn under en egen rubrik. Jag ska lära mig kameran mer och ännu mer om just porträtt fotografering för att kunna ta ännu finare kort, för jag tycker det är så roligt. Det är roligt att ta på blommor och annat med, men ingen bild blir så levande och får mig att le som ett underbart kort på de små.


Skulle jag nu lägga ut ett kort på just
ditt barn och har glömt att fråga dig och du inte vill att det ska vara med. Skicka ett meddelande så tar jag bort det. Samma sak, har jag en bild som du vill ha på ditt barn så hör av dig, så får du givetvis det!


Min systerson Tim

Inga kommentarer: