torsdag 9 juni 2011

Redigera bilder


Ju mer jag engagerar mig i bilder och redigering, desto svårare blir det. Eller blir jag bara petigare och petigare möjligtvis? Sitter vid en dator och redigerar bilder och lägger ut det på bloggen eller facebook. Men bilden blir ju helt olika beroende på vilken dator jag sitter vid. Förstår ju att det har med skärmarna och göra, men hur vet man vilken som är den rätta? Hur vet jag att den återger de färger som jag förväntar mig att den ska göra? Det är så svårt! Klart att jag ser om jag skriver ut en bild, men det är ju också olika. Lämnar jag in och skriver ut en bild är det inte alls säkert att det blir just de färgerna som jag har redigerat fram. Det är krångligt det här med färger och bilder har jag märkt! Dessutom - desto mer jag funderar på de, desto klurigare blir det. För just de färger och ljus som jag ser eller uppfattar är ju inte säkert att du ser och uppfattar på samma sätt. Så en bild som jag vill visa någon annan, som jag tycker är fantastisk i färg och ljus, kanske inte ger samma avtryck hos andra. Eller???

Tål att fundera vidare på, eller kanske just det jag inte ska göra. Kanske komplicerar jag allt ännu mer. Eller så blir jag bättre på något jag innan inte visste något om!

Inga kommentarer: