onsdag 22 juni 2011

ÄNTLIGEN PÅ RÄTT VÄG!!


Ja vart ska jag börja veckans sammanfattning av mina läkartider? Ja har ju som jag skrev varit hos ortoptisten och det besöket gick ju lysande! Jag har ganska grova synfel och skelar i både sidled och höjdled. Min hornhinna på mitt "bra" öga är inte slät utan väldigt ojämn. Mina ögonmuskler har hållt upp mitt öga innan så jag har sett med den delen som är "fin" på hornhinnan, men nu orkar dom inte det mer. Precis som alla andra muskler i kroppen blir dom ju "slappa" med åren... hm...

Jag har i alla fall fått en tid för utprovning av glas och prisma. Sen får jag glasögon och förhoppningsvis blir det bättre. Så skönt att kunna se "normalt" och jag förstår inte hur min ögonläkare kunnat missa allt det här??

Igår var jag dessutom på smärtenheten. Vilka fantastiska läkare jag har kommit till!! Hon var också helt underbar. Hon gick igenom min kropp så noggrant man kan. Från topp till tå. Hon visste exakt vart hon skulle trycka i nacken för att det skulle göra ont på ett speciellt ställe i pannan. Eller när det strålade ner i armbågen och fingrarna. Hon visste vart jag hade ont genom att bara känna på mina muskler. Dessutom har jag det senaste haft hemska magsmärtor och har väl tänkt att det är dags att söka för det snart. Men det visade sig att även diafragman var spänd och öm. Det går sen ner i högra delen av magen och ner i benet. Men så långt har det alltså gått. Hela min högra sida är som cement. Det har förmodligen startat en gång av min ögonproblematik och sen bara blivit värre och värre. Smärtan i fingrarna och min armbåge börjar även det bli plågsamt. Just nu styr min värk hela min tillvaro och det går inte beskriva hur jobbigt allt för tillfället är. Det är till och med vissa delar i nacken som inte längre fungerar. Det är inte konstigt att jag har ont!

Men nu kommer det bli bättre. Hon sa att det kommer ta tid. Det kräver mycket av mig och det kommer bli mycket jobb från min sida framöver. Men till hösten skulle jag kunna märka en förändring, då skulle det börja lätta lite trodde hon.

Som det ser ut nu ska jag med hjälp av fysioinstitutet, en kiropraktor och smärtenheten börja jobba med att bli bättre. Det har gått så långt att hela jag "sneställd". Högersidan är inte alls rörlig och armen följer inte med när jag går. Jag tar även kortare kliv med det benet och kan inte vrida huvudet eller andvända mina ansiktsmuskler som jag behöver.

Jag ska ta muskelavslappnande tabletter och stegvis med att jag jobbar med mig själv kunna minska mina värktabletter. Det känns så otroligt skönt att dom har en "plan" för mig och att jag vet att jag kommer bli bättre nu! Jag har tillslut hamnat på rätt ställe och har fått två mycket kunniga läkare som ska hjälpa mig. Förstår ni? Förstår jag? JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT DEN HJÄLPEN JAG SÅ LÄNGE BETT OM!!!

Livet kommer så småningom bli smärtfritt och underbart. Jag ska bara ta mig dit nu!!!

Inga kommentarer: