fredag 10 juni 2011

Drömmar...


Våra drömmar. Vart blev dom av? Vad drömde vi om när vi var små, när vi var tonåringar, när vi gick ut gymnasiet eller när vi fick vårat första jobb. Vad ville vi uppnå för mål? Vad ville vi hinna göra? Vad ville vi utveckla? Vad trodde vi om vår framtid?

Jag har nog glömt de flesta. Jag vet att jag ville bli flygvärdinna när jag var liten. Sen ville jag nog gärna jobba med något slags kontors jobb. Sen ville jag bli florist. Sen ville jag bli sjuksköterska (den drömmen finns delvis kvar) och jag sökte till slut till barn och fritid. Jag har haft en dröm att hoppa fallskärm, segelflyga, flyga överhuvudtaget - jag är av någon märklig anledning väldigt fascinerad av flygplan, åka på en hästsemester, uppleva New York, åka till Italien, gifta mig, få barn, vara lycklig, ta körkort, få ett jobb som jag gillar, köpa ett stort hus, bli smal, bli frivillig motionär och se en riktigt bra och stor konsert (typ Robbie Williams, Madonna ect).

En del av mina drömmar har enkelt glömts bort, en del finns kvar och är fortfarande aktuella, en del kan jag bocka av och nya har tillkommit. Här är nu min nya "drömlista". Stora som små!

+ jag vill utveckla mitt fotograferande. Eventuellt gå en eller flera kurser.
+ jag vill ha en stor 35 års fest! Bjuda massor av gamla och nya vänner och ha en oförglömlig kväll!
+ jag vill bli gammal och se mina barn växa upp och kommande barnbarn.
+ jag vill bli världens bästa farmor/mormor.
+ jag vill bli barnsjuksköterska!
+ skulle också gärna vilja bli läkarsekreterare eller farmaceut.
+ jag vill ha en ny STOR soffa. Formad som ett U men mycket plats för alla! Med många stora mjuka kuddar.
+ jag skulle vilja ha mer pengar
+ jag vill bo större men inte gärna dyrare (denna ekvationen har jag redan förstått att den inte går ihop, om jag inte skulle vinna en massa pengar - alltså, den går inte ihop).
+ jag önskar att jag blev fri från min huvudvärk!
+ jag skulle vilja sy mer
+ jag vill lyckas med mitt viktmål!
+ jag vill inom tre år göra gesellprovet
+ jag vill fortfarande se en stor konsert
+ jag vill fortfarande flyga, åka till Italien, uppleva New York, segelflyga och hoppa fallskärm. Men tror inte jag längre har modet att hoppa även om det säkert skulle vara en upplevelse!
+ jag vill på allvar påbörja fotoväggen så den börjar ta form.
+ jag skulle vilja lägga mer tid på fotograferingen. Porträtt speciellt.
+ jag vill se Linnéa, min systerdotter, dansa!

Jag kan nog fylla på en hel del här, det kommer, detta var vad jag kom och tänka på just nu...

En annan tjej som gärna vill bocka av en del på sin lista är Alice. Hennes blogg har tagit fart på ett fullkomligt galet sätt sen hon nyligen startade den. Hon är endast 15 år och döende i leukemi. En tragisk historia som känns som att den blir allt vanligare och vanligare... Hon startade sin blogg mest för sina vänner, vad hon skulle vilja gjort innan hennes tid är ute. Alice´s bucket list. Men den har spridit sig i hela världen i en rasande fart och hon har minst 1000 kommentarer på varje inlägg. Hon har lyckats och få upp ögonen hos många vad gäller donations frågan, speciellt då av benmärg. Jag kommer följa hennes tid och se hur mycket hon hinner bocka av från sin lista. Jag gissar att det ändå kommer hinnas med en del, i alla fall av det hon orkar och det som inte hennes hälsa sätter stopp för. Adressen är http://www.alicepyne.blogspot.com för dig som vill läsa.

Hon fick i alla fall mig att tänka över mina drömmar och vad jag skulle vilja göra och vad jag skulle vilja lägga mer tid på. Både för min egen och för min familjs skull. Det borde vara viktigare för oss alla att tänka över vad vi vill, både stort och smått. Enkla vardagliga ting och andra stora planer man kanske funderar över framtiden. Någon kanske tycker att allt är bra precis som det är, men det är inte det som det handlar om. Det handlar om drömmar, alla måste ha drömmar - någonstans. Och när vi förverkligat dom, då finns det plats för nya... För drömmar, dom tar aldrig slut!

Inga kommentarer: