måndag 5 juli 2010

Vecka 35

Ja då var det måndag igen. Idag är det varmt, men inte sååå varmt, som igår och dan innan det... Det fläktar lite, vilket är otroligt skönt. Nu har ytterligare en vecka tagit sin början. Har just varit på MVC där allt såg bra ut. När jag skulle går där i från så sa barnmorskan "nästa vecka går jag på semester och jag vill önska dig ett stort lycka till, för när jag kommer tillbaka, ja då har du blivit mamma..." Jisses, det är verkligen inte långt kvar nu. Vecka 35, eller 34 +2 idag. Nu är det dax att på allvar ta en riktigt funderare på förlossningen. Har börjat fundera på förlossningsmusik som jag ska ha med mig in. Vet att det kan vara väldigt skönt att sätta på något man verkligen gillar när det är riktigt jobbigt. Tänk, att om lite mer än en månad så är det ingen bebis i magen längre, då är det lilla pyret här, hos oss.

Nu börjar nedräkningen.

Denna veckan är början på den sista månaden av di
n graviditet. Nu har din bebis fullt utvecklade lungor (bra att skrika med!) och det kan vara skönt att veta att bebisar som föds från vecka 35 har utmärkta förutsättningar att vara friska och starka.

Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på m
agen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt
fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukt.

Idag blir det en tur ut till Lovsjön och hälsa på mamma. Badkläder ska packas för barnen vill såklart bada när vi ändå är där. Sen ska vi förbi stan på vägen hem och köpa foppa till barnen. Måns behöver en ny sadel till sin cykel och sen, är det säkert inte omöjligt, att det blir kvällsmat på MC Donalds på vägen hem.

Inga kommentarer: