tisdag 6 juli 2010

Bland snokar (?) och nålar

Känner ni vad skönt det har varit ute idag? Det både fläktar och är molnigt. Det går att andas och gå ut, utan att svettas! Jag vet att det ska va sol och värme, men jag gillar det. En välbehövlig paus i värmen, för imorgon, börjar den om igen.

Igår när vi var hos mamma i Lovsjön så gick vi ner till sjön så barnen fick bada lite. Jag satt bra i gräset med kameran i högsta hugg. På tal om hugg så verkade inte bara vara jag som var på hugget... När barnen badat en stund så kom Måns snabbt upp på bryggan, med en min som va både lite rädd och som visade att han hade ont. Han blev lite ledsen och sa att något hade bitit honom i vattnet. Han visade upp benet och där var det två prickar, precis som ett ormbett. En gädda kunde vi ju utesluta, av bettets utseende, direkt. Detta skedde under vatten då han simmade lite längre ut, efter att han hade dykt i från bryggan. Fick upp barnen illa kvickt. Tyckte allt att det var lite läskigt med eventuella ormar i vattnet... Det svullnade inte eller så, men han hade rejält ont. Måns hör inte till den barnaskaran som är gnälliga, utan brukar bita ihop och sällan klaga, så jag förstod att det måste gjort ont. Lite rädd vart han med, vilket är förståeligt.... Nu har jag googlat. Det ända jag kan hitta, är att en vattensnok måste varit boven. Dom bits, men inte tillräckligt för att giftet ska tränga genom huden hos en människa. Men däremot så gör det ont. Var det egentligen var, får vi nog aldrig veta, men en vattensnok är det ända som låter rimligt. Måns lär inte hoppa i vattnet där mer, för det var inte uppskattat av varken Måns eller hans mamma...

Har börjat akupunkturen idag. Sista steget i nedtrappningen av värktabletter. Har varit duktig ändå. Har gått från 6-8 st om dagen till 2-4 st... Dom sista hoppas jag få bort med hjälp av alla dessa otäcka nålar. Men jag är ändå stolt över mig själv, för det gick väldigt bra. Han var väldigt duktig som satte dom och trots min enorma nålrädsla, så kunde jag stundtals, tom slappna av... Nu har jag lite mer ont än vanligt och är ganska trött, vilket tydligen är vanligt i början. Men jag tror att det kommer bli jätte bra, tillslut...

3 kommentarer:

Andreas Åberg sa...

Va nog ingen snok som bet. De har tänder som är jämnlånga över hela munnhålan så det blir aldrig två prickar av ett snokbett utan mer som en liten nåldyna. Men det går inte igenom huden, inte ens nära. Det är bara deras saliv som är lite giftigt men det är så oerhört lite giftigt att det inte skull märkas heller. Han kan ha blivit biten av en huggorm på land utan att han märkt något men när giftet till slut börjat verka kan det sticka till på bettplatsen. Ormar biter inte under vatten eller i ytan heller så var det en orm så kom hugget på land. Kan ha varit ryggfenan på en abborre han stuckit sig på oxå, det kan svida ordentligt. Finns typ inget annat som bits eller sticks i sötvatten.

nina sa...

Men hua för ormar, det är därför jag föredrar pool där man ser vad som är kring benen... Är livrädd att nåt/nån ska dra mig i benen, har sett för många skräckfilmer hahaha..

Fiffi sa...

Jag kräääääääääääääääks!!! Jag HATAR HATAR HATAR ormar!! Har sån fobi att jag aldrig vill bli av med den hehe.. Hoppas lillkillen är ok iaf!